onsdag 6. juli 2011

Papayapai - Min første Raw kake! :-)

Da står min aller første RAW kake i fryseboksen og godgjør seg! En Papayapai!
Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift fra boken til danske Caroline Fibæk, og tilpasset til egne behov;

Paibunn:
1 dl valnøtter
1 dl pecannøtter
3/4 dl dadler uten stein
(Evt litt kokkusmel)

Nøttene må bløtlegges i vann 3 timer før du skal lage kaken. Hell bort bløtleggingsvannet, det skal ikke brukes.
Hiv nøtter og dadler i foodprocessoren og mal til en grynete, men sammenhengende masse. Denne trykker du ut i en LITEN kakeform. Sett den kaldt så lenge.

Papayafyll:
1 papaya
1 banan
1 ts økologisk sitronsaft
2 ts chiafrø
1 ts safran

Fjern skall og steiner fra papaya. (Og selvsagt bananskall!)
Hiv alt i blenderen, og kjør til en fast puré.
Hell fyllet over paibunnen. Frys den i 1 - 1 1/2 time. Klar til servering! :-)

Enjoy!

2 kommentarer:

  1. SV: Takk, så hyggeleg med positiv kommentar:) ja, eg er ikkje konsekvent når det gjeld syre - base kosthald, men eg prøver så godt eg kan å minske syre haldig mat, i tillegg til å ete eit gluten, mjølke, sukker og gjærfri diett:) Du må veldig gjerne linke til bloggen min, det er berre hyggelig:)

    Så god denne papaya kaka høyres ut! Eg er veldig interessert i å sjå bilete;) åå! Eg elskar rå mat:D

    SvarSlett
  2. Veldig hyggelig å høre fra deg, Silje! :-))) Eg skal bake denne kaken omigjen, og da skal jeg ta bilde. :-) Så snart jeg finner ut hvordan jeg publiserte bilder på bloggen, blir det litt mer fargerikt her. Er ikke så veeeldig datakyndig, men lærer etterhvert! (Og gode tips mottaes med takk!) Ha en fin solskinnsdag! Jeg har laget sjokoladeis i dag... ;-)

    SvarSlett