mandag 18. juli 2011

Powergrøt!!!

Siden jeg ikke er av den typen som hverken ser det som min oppgave å holde hjulene på SATS' spinningsykler i gang, eller for den saks skyld har tid eller krefter til det, men er opptatt av hvordan man med SMÅ og ENKLE grep kan gjøre hverdagen sin litt sunnere, har jeg blitt stadig mer opptatt av Supermat. Det er noe med dette at det krever litt "start-kapital" av krefter til å begynne å trene, og denne startkapitalen kan man altså enkelt få ved bare å gape opp og svelge ned, praktisk talt! :-) Eller bare krefter til å mestre jobb/hverdag/fritid osv...

Akkurat nå er jeg helt overbegeistret over Chiafrøene; les mer om hva Superlivsstil.net forteller om dem: http://superlivsstil.net/wp2/2010/09/magiske-chia-fr%c3%b8/

Jeg er også veldig begeistret over en olje fra Amanprana; Happy Delight. (Fåes i hvertfall på Kinsarvik Naturkost.)

Den har en mild smak av sitron og litt krydder, og en spiseskje av denne daglig sikrer ditt inntak av de livsviktige Omega 3 og Omega 6-fettsyrene i helt riktig blandingsforhold. En del av hemmeligheten med diSse fettsyrene er nettop det innbyrdes blandingsforholdet. Dette er noe jeg skal finne ut mer om... :-)

Vel, tilbake til Powergrøten min:

1,5 dl havregryn fra Semper/Bjørn spesialbehandlede
5 dl vann
1/2 ts salt (Jeg bruker Himalayasalt, for sunnhetens skyld.)

Kokes i 10 min. Det står 8 på posen, men jeg synes den bare blir bedre av å koke litt lenger...

Vel ferdig kokt:
Fordel i to suppetallerker.
Rør inn 1 ss Happy Delight i hver tallerken.
Strø over Hampfrø uten skall (Jeg bruker Linwoods Shelled Hemp, kjøpt på Kinsarvik Naturkost), Chiafrø og Gojibær (alt kjøpt på Kinsarvik, de har et rikt utvalg av det meste. Hvordan prisnivået er i fht nettbutikker aner jeg ikke, da jeg pr i dag liker å handle over disk, se varen, sammenligne og stille plagsomme spørsmål til ekspeditøren.) ;-) Kanskje jeg prøver meg på nettbutikker senere, hvem vet... Hvis noen har gode tips, så er det bare å føle seg fri...

Jeg hadde tenkt å fotografere grøten i morges, men folket mitt var så sultne at de begynte å spise før jeg rakk å ta bilder...! ;-) Skal fleske til med bilde neste gang jeg lager den! :-D

Men her på bruket faller den i smak hos både små og store, og gir et godt grunnlag for dagen, samt at den holder deg mett lenge. :-)

Noen av oss bruker Sukrin på grøten, andre Kokkusblomstsukker fra Amanprana (det gir en deilig karamell/brunsukker-lignende smak, inneholder masse ANTIOKSIDANTER, har en GI på bare 35 i motsetning til vanlig sukker med GI 68, og ved å kjøpe det, støtter man inntekten til 2000 ellers fattige familier på Java. Og det synes jeg er fint å tenke på; jeg kan gjøre noe godt for andre, samtidig som jeg gjør noe godt for kroppen min!).

Denne har vi nytt nå i sommer, men jeg tenker den skal smake på kalde vintermorgener også,
EN skikkelig POWER-GRØT! :-)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar