mandag 4. juli 2011

Knekkebrød - hjemmelaget, og uten "vanlig" mel. :-)

Så var det atter tid for baking av knekkebrød. :-)

Jeg er like spent hver gang, jeg, om de blir noe gode!?! Så langt må jeg si jeg har vært fornøyd. Resten av familien har også vært fornøyde, både de som trenger spesialkost, og de som kan spise hva de vil. :-)

Det er litt variabelt hva jeg har i knekkebrød-massen (det blir på en måte litt feil å kalle det en "deig"...)Men denne gangen brukte jeg:

1 neve solsikkefrø
1 neve gresskarkjerner
1 neve chiafrø
1 neve hampfrø
2 never Semper havregryn (forhåndsknust i blenderen)
Hiv dette i blenderen og knus til ønsket grovhet. Jeg synes ikke det skal bli fullstendig finmalt, da litt av sjarmen er å se hva man spiser...
Hell frøblandingen over i en bolle.

Ha så oppi bollen:
2 never kokkusmel fra Amanprana (selges f.eks på Kinsarvik Frukt)
Himalayasalt, ca en teskje??? Dette må man smake til til slutt uansett...
2 ts bakepulver
4 ts eggeerstatning.

Bland alt det tørre godt sammen. Ta på en engangshandske, hvis du er like lite glad i å ta i deig, som jeg er, for nå bruker jeg de tre fingrene midt på hånden til å røre! :-D
Hell i litt vann, rør, spe i mer vann gradvis, til knekkebrød-massen har konsistens som en fast pasta. Den skal slippe bollen helt greit. :-)

Trykk massen TYNT (som nesten Rugsprø-tykkelse)utover et steikebrett med bakepapir (hvis du ikke skal bruke dehydrator...)

For de som er så heldige å eie en dehydrator; tørk slik du pleier å tørke knekkebrød!
For oss andre som bruker komfyren: 150 grader i ca 30 minutter, men sjekk underveis. La tørke med åpen dør på ettervarmen.

Jeg håper å få kjøpt meg en dehydrator fra Sanabona før jul, Excalibur heter den. Når jeg har prøvd den på knekkebrødene, skal jeg oppdatere oppskriften.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva DU liker å ha i dine knekkebrød... ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar