tirsdag 31. januar 2012

Fiskegrateng.

I går hadde vi deilig fersk skrei! Det smakte nydelig! Men likevel ble det rester igjen... Det er igrunnen ikke noe jeg synes er så dumt, for det betyr jo bare at den neste middagen er halvferdig allerede. Jeg var såpass slu at jeg rensket de tiloversblevne fiskestykkene allerede før jeg reiste meg fra middagsbordet i går, med litt koselig småprat til er det jo bare hyggelig, det! :-)

Jeg sørget for at det ble nok fisk til å dekke bunnen av formen jeg vil lage den i godt og vel. Jeg hadde et stooooort stykke skrei til hver person tilovers.

Så kokte jeg bokhvetepasta - kjøpt på Kinsarvik - merket heter Castagno, nok til et raust dekke over fiskelaget, og helte det utover fisken.

Klippet opp et par spiseskjeer purre og helte utover. For de som liker gratenger fulle av grønsaker av ymse slag, er det jo fritt for å putte oppi erter, gullerøtter, brokkoli og hva man måtte ønske. Jeg liker IKKE det...

Til sist laget jeg tykk hvit saus av bokhvetemel, vann og salt i samme pannen jeg hadde kokt pasta i (jeg er sliten, så jeg sparer oppvask...), ble vel en drøy trekvartfull panne saus. Dette må man ta som man føler for... ;-) For de som tåler egg, blir den nok mer luftig og enda bedre på smak hvis man pisker ett egg eller to inn i sausen når den er ferdig, rett før man blander den inn i den øvrige restematen... ;-)

I og med at vi hadde krydder på gårsdagens fisk, krydret jeg bare med salt nå, så får smakene komme frem slik de vil...

Til slutt strødde jeg over næringsgjær, siden vi ikke kan bruke ost, og et lite dryss med paprikapulver på toppen.

Steikes på 200 grader 45-60 min... :-)

Bon appetit! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar