tirsdag 16. august 2011

Torsk i folie, lettvint og godt. Mmmmmm...

Var mildt sagt MEGET sliten etter jobb i dag... Og var helt NØDT til å gå ut og handle middag...
Da MÅ det bare bli lettvint. Og uten at det går særlig på bekostning av sunnheten! :-)

Så i dag ble det:

Torsk i folie.

Du trenger:
Fisk (torsk, laks, steinbit, ørret, det du liker best!)
Fersk persille
Olje (Oliven? Jeg brukte Cocosa, den er sunn og gir en behagelig ettersmak som ikke er påtrengende)
Lime/sitron til å kryste over (hvis du husker det!)
Salt (Himalayasalt, hvis du har, det GJØR noe for kroppen din, i tillegg til bare å forsterke smaken)
Pepper.

Egentlig skulle det bli steinbit, slik en god venninne serverte meg i Oslo i sommer, men så sier plutselig Yngstedamen: "La oss prøve torsk i dag i stedet!" Og siden jeg ikke hadde noen gode argumenter å spa opp, ble det sånn! :-D

Vi kjøpte Findus Gourmet-torsk (og krysser fingrene for at det ikke er oppdrettsfisk, men i nøden spiser fanden fluer, og JA, jeg var utslitt...). En pakke inneholdt 6 fileter, og 2 fileter ser ut til å være passe barneporsjon, mens en voksen vil vel trenge 3-4 alt ettersom. De "krymper" ganske mye...

Vi rev av alufolie, ca A4 størrelse, og la filetene midt på, i ferdige porsjonspakker. Smørte på en liten klatt ( 1-2 ts?) Cocosa Brun, den som tåler steiking. Så strødde vi over finklippet persille, cs 1 ss i hver pakke. Så strødde vi over himalayasalt og litt pepper. Vi glemte å kryste lime over, men det smakte helt utmerket likevel... ;-)
Fiskepakkene ble plassert på langpannen, som her i huset alltid dekkes av pizzabakeark, da ingen her kan si de er glad i oppvask...
Så steikte de 20 min på 200 grader, midt i ovnen. (Hey, ikke ta dem ut ennå...!)

Av rein latskap/tretthet ble potetene i dag ferdigkjøpte, frosne "Raske Båtpoteter", ikke verdens sunneste, men innenfor grensen av hva vi kan tolerere her på bruket i en sådan stund..
Disse ble helt rett i langpannen ved siden av fiskepakkene etter 20 min, da skruddevi varmen opp til 250 grader og lot hele pannen steike videre i 10 min (slik potetposens bakside fremla krav om).

Vi serverte dette sammen med en salat laget av: isbergsalat, steikt fersk champignon og en nøtter&frøblanding, kalt "Salatblanding". Ringlet litt Extra Virgin Olivenolje over salaten (bare litt...).

Og mens middagen godgjorde seg i ovnen, ble det jammen tid til en mini-strekk på sofaen også. :-)

Og - nesten det beste av alt - nesten ikke OPPVASK!!! Hah! :-D

2 kommentarer:

  1. Hehe, elsker middager som det ikke blir oppvask av :) Jeg får liksom aldri helt til fisk i folie, det må alltid stå såååå mye lenger inne enn det alle andre sier, for den blir liksom ikke ordentlig stekt inni folien! Men det blir veldig godt :-) Og ja takk til lettvinte løsninger ;)

    SvarSlett
  2. Hmmm... Den blir vel snarere kokt enn steikt, denne versjonen, da. Men god synes vi den ble! Og nå har jeg kjøpt Aman Pranas Rød Palmeolje også, og da hender det jeg bruker den, som smaksvariasjon.
    Ja, jeg er helt avhengig av å minimere oppvasken... Noen ganger er jeg på steder der det ikke er oppvaskemaskin, og knapt nok innlagt varmt vann, men man må jo ha mat, så da gjør vi det enklest mulig. Og er dessuten såpass sliten når mat er laget og alt er fortært, at det er deilig å slippe Donald Duck-oppvaskstabler... :-D

    SvarSlett